امروزه روند سریع پیشرفت در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار آموزش عالی را نیز همچون دیگر گستره ها دگرگون ساخته است.
با کمک ابزارها و امکانات وسیعی که آموزش الکترونیکی در اختیار دارد می توان دامنه آموزش عالی را توسعه داد و کیفیت آن را بهبود بخشید.
ایجاد سهولت در یادگیری، از بین بردن محدودیت های زمانی و مکانی، کاهش هزینه ها و پاسخگویی منعطف به نیازهای اجتماعی از دیگر ویژگی های این نوع آموزش میباشد.
دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی کشور در بهمن ماه 1380 اقدام به تاسیس مرکز آموزش های الکترونیکی نمود و بدین ترتیب اولین گام را در جهت سیاست گذاری اصولی و سازماندهی در این حوزه برداشت.ژ
این مرکز در دو سال اولیه تاسیس خود با هدف کسب تجربه، تولید دروس مختلف دانشگاهی را در برنامه کاری خود قرار داد و جهت آماده سازی بستر قرار گیری دروس تولید شده، نرم افزارهای لازم را خریداری نمود.
این مرکز با استفاده از تجربیات قبلی و با مدیریت، اهداف و چشم انداز جدید قصد دارد تا افقهای نوینی را روی آموزش عالی کشور بگشاید.
فعالیتهای مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران:
- بستر سازی فرهنگی، فنی و تخصصی در راستای تبیین، ترویج و تحقق تفکر آموزش مجازی
- تغییر ابعاد ساختاری و محتوایی مرکز با هدف تحول در پذیرش و آموزش دانشگاهی
- تاکید بر انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی به عنوان زیربنای فعالیتهای مرکز
در این راستا طرح ارتقا مرکز آموزش های الکترونیکی به پردیس مجازی و پذیرش دانشجو با ایجاد دپارتمان های مختلف در مرکز، توسط کارشناسان در دست بررسی و مطالعه است.
در این زمینه تولید الکترونیکی دروس عمومی و پایه و همچنین تاسیس دوره ها و رشته های زیر در راس برنامه های کاری مرکز قرار دارد:
- دوره های کاربردی
- رشته های خاص دانشگاهی بر اساس نیازهای روز جامعه، علاقمندان و داوطلبان
- رشته های مشترک مجازی داخلی و خارجی
- رشته های نوین دانشگاهی با بینش آینده محوری
منبع مورد استفاده برای این مدخل